Bulgur v pěti variantách

Bulgur má lahodnou lehce oříškovou chuť, která skvěle doplňuje rozličnou zeleninu či ovoce a vyniká zejména v pokrmech jemnější chuti. Začneme tedy zlehka opravdu snadnými a zároveň svěžími recepty, ve kterých si ukážeme, jak se bulgur skvěle vyjímá v zeleninových jídlech. Těšit se můžete ale také na bulgur v roli přílohy k vegetariánské obdobě masových kuliček s rajskou omáčkou nebo na jednu zajímavou sladkou variantu.

bulgur_uvod

Ještě uvedeme na pravou míru, že pokud to není zásadní, nebudeme vás limitovat množstvím jednotlivých surovin. Použijte takové množství, které uznáte za vhodné, tedy platí hesla přiměřeně, nebo podle chuti:)

Základem všech pokrmů bude porce bulguru, kterou snadno připravíte podle návodu v našem článku (viz odstavec „Máte na výběr„).

Oběma atributům zmíněným na prvních řádcích článku odpovídá exotické ovoce avokádo, které má příjemnou máslovou chuť, takže si s bulgurem dobře rozumí a tuto souhru nepokazí ani další zelenina. Všechny ingredience se spojí v jeden pokrm, který navíc nevyžaduje vaření.

Salát z bulguru a avokáda

Ingredience:

  • Avokádobulgur2
  • Rajče
  • Paprika (nejlépe červená)
  • Sterilovaná kukuřice (případně mražená)
  • Olivový olej
  • Bylinková sůl (případně sůl a směs bylinek)
  • Citrón

Bulgur nechte v lepším případě nabobtnat ve studené vodě. Pokud však potřebujete proces jeho přípravy uspíšit, je možné jej rovněž uvařit.

Mezitím si nakrájejte papriku, rajče a část avokáda na drobnější kostičky. Z druhé části avokáda pak zhotovte plátky. Do připraveného bulguru vmíchejte papriku, rajče, sterilovanou kukuřici (případně uvařenou mraženou kukuřici), kostičky avokáda a olivový olej a osolte bylinkovou solí. Na připravenou směs pak naklaďte plátky avokáda, které pokapejte citrónem a ještě posypte bylinkovou solí.

V následujícím pokrmu se bude chuť bulguru prolínat se směsí zeleniny, ovoce, tofu, smetany i oříšků. Zní to trochu neslučitelně, ale až ochutnáte, pocítíte jaká harmonie se v tomto jídle paradoxně skrývá. Navíc jeho příprava není vůbec složitá, jak by se mohlo zdát.

Bulgur s pestrou směsí

Ingredience:

  • Mrkev
  • Paprika (nejlépe červená)
  • Hrášek
  • Ananas (klidně kompotovaný)
  • Tofu (nejlépe natural)
  • Arašídy
  • Arašídové máslo
  • Smetana
  • Olej
  • Sůl, dle chutí sójová omáčka

Nejprve si nakrájejte mrkev na kolečka, papriku na kostičky nebo proužky a ananas a tofu na kostičky.

Dejte vařit bulgur a mezitím si osmažte postupně mrkev, tofu, papriku, arašídy, ananas a hrášek. Osolte, případně dochuťte sójovou omáčkou, přimíchejte arašídové máslo, smetanu  a ještě chvíli poduste. Pro odlehčení můžete přidat také vodu, popřípadě ananasovou šťávu, s kterou však docílíte podstatně sladší chuti. Hotovou směs pak servírujte vedle bulguru nebo na něj.

Bulguru dodá tu správnou šťávu cuketa, kterou doplní chuťově výraznější kukuřice a fazole. Celému jídlu pak ještě přidá na chuti uzený sýr.

Bulgur s cuketou a fazolemi

Ingredience:

  • Cibule
  • Cuketa
  • Mražená kukuřice (případně sterilovaná)
  • Plechovka fazolí (může být rovnou směs fazolí a kukuřice)
  • Uzený sýr
  • Olej
  • Sůl, dle chuti sójová omáčka

Cibuli i cuketu nakrájejte na kostičky.

Dejte vařit bulgur a vzápětí osmahněte na oleji cibuli a po chvíli přidejte cuketu a případně dochuťte sójovou omáčkou. Nechte chvíli dusit a před dovařením přimíchejte fazole a kukuřici a dle chuti dosolte.

Hotovou směs pak nakládejte na bulgur a dozdobte kousky uzeného sýra, který jídlo obohatí o svou specifickou uzenou chuť.

Tip. Šťávě, kterou cuketa nejspíše pustí, se vůbec nebraňte, je celému jídlu ku prospěchu. Servírujte ji tedy spolu se zeleninovou směsí a docílíte tak vláčnějšího a šťavnatějšího pokrmu.

Originální obdoba známých masových kuliček sice pozbývá maso, ale ne na úkor chuti. Bulgur v kombinaci s rajskou omáčkou navíc skvěle podtrhnou celkový chuťový dojem.

Sojové kuličky v rajské omáčce

Ingredience:

1. Sójové kuličkyDSCN8812

  • Balení sójového granulátu
  • 1 vejce
  • Strouhanka (bez problému funguje i bezlepková, např. kukuřičná)
  • Česnek
  • Sůl
  • Dle chuti sójová omáčka, hořčice, sladká paprika, provensálská směs či jiné bylinky
  • Olej

2. Rajská omáčka

  • Cibule
  • Rajský protlak (popřípadě může být ještě sladký kečup pro zjemnění)
  • Sůl, cukr, bobkový list, nové koření, případně muškátový oříšek
  • Olej

Nejprve si dejte vařit sójový granulát. Mezitím si nakrájejte na drobné kostičky cibuli jako základ pro rajskou omáčku.

Scezený sójový granulát důkladně promíchejte (doporučujeme zpracovat rukama) v míse s vejcem, strouhankou, prolisovaným česnekem, solí, sójovou omáčkou, hořčicí, případně směsí bylinek či sladkou paprikou a ze vzniklé hmoty tvarujte kuličky, které pak pečte na vrstvě oleje v troubě do zhnědnutí (alespoň půl hodiny).

Dále si osmahněte cibulku, ke které posléze přidejte bobkový list, nové koření, špetku muškátového oříšku, cukr a sůl a nakonec rajčatový protlak, popřípadě kečup nebo trochu vody a za občasného míchání pomalu vařte. Zároveň si dejte vařit také bulgur. Hotovou omáčku můžete přecedit, my ji ale pouze zbavíme bobkového listu a nového koření.

Když je všechno hotové, podávejte, jak jsme zvyklí u klasických masových kuliček s rajskou omáčkou.

Tip. Kuličky můžete uchovat v ledničce nebo mrazáku pro další příležitosti. Ohřívat doporučujeme na pařáčku nad párou bez dalšího zbytečného přepalování.

Pokud chcete ráno vstávat s myšlenkou na chutnou a zdravou snídani bez práce, připravte si už večer bulgur se sušeným ovocem a oříšky podle našeho receptu.

Bulgur se sušeným ovocem

Ingredience:bulgur1

  • Sušené meruňky, jablka, případně banán, rozinky
  • Mandle, vlašské ořechy
  • Slunečnicová, lněná a dýňová semínka
  • Dle chuti čerstvý banán

Sušené ovoce i ořechy nakrájejte nadrobno a společně se semínky, rozinkami a porcí bulguru vsypte do misky a zalijte studenou vodou v poměru 1 : 2. Vše promíchejte a nechte odstát několik hodin (nejlépe přes noc) dokud bulgur nevsákne veškerou vodu.

Nakonec můžete přidat čerstvý banán nakrájený na půlkolečka.

Doufáme, že bude bulgur pro váš jídelníček příjemným objevem a obměnou běžnějších příloh, a přejeme vám dobrou chuť!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *