Jak zvládat život lépe aneb pozor na syndrom vyhoření

Nedostatek spánku, workoholismus a zvyšování nároků na jak osobní, tak i pracovní život, si se sebou nesou strašáka s názvem syndrom vyhoření. K jeho vzniku má sklon čím dál více dnešních lidí. Existují ale zásady, které vám pomohou syndromu vyhoření předejít. Které to jsou?

Ze všeho nejdřív bychom si měli říct pár základních informace o syndromu vyhoření. Není to nemoc – nebo alespoň ne fyzická. Syndrom vyhoření postihuje naše psychické zdraví a vyskytuje se nejčastěji u lidí, na něž jsou kladeny nepřirozeně vysoké nároky. Laicky by se dalo říct, že jde o naprosté vyčerpání, lhostejnost, chcete-li vyhasnutí. První zmínka o syndromu vyhoření byla popsána psychoanalytikem Freudebergerem v roce 1974. Nejvíce ohroženi jsou pracovníci ve školství, zdravotnictví a službách. Dotknout se ale samozřejmě může kohokoliv.

Jak se projevuje syndrom vyhoření?

Syndrom vyhoření má pět fází / stádií, které na sobě navazují. Patří mezi ně:

1. fáze – nadšení

Člověk nacházející se v první fázi překypuje životní energií. Je ochoten pracovat na svých úspěších v jakékoliv sféře života. V této fázi člověk zanedbává své koníčky.

2. fáze – stagnace

Počáteční nadšení opadá a jedinec se snaží své koníčky vykonávat, ale má moc práce.

3. fáze – frustrace

V této fázi se začnou objevovat pochybnosti o tom, zda má vůbec práce, pro kterou byl člověk ze začátku nadšen, nějaký smysl.

4. fáze – apatie

V této fázi začíná člověk pomalu rezignovat a dělá jen to nejnutnější. Lidsky řečeno – přežívá.

5. fáze – vyhoření

Poslední fáze, kterou vše vrcholí je fáze vyhoření. Největším příznakem je naprostá nechuť k práci, ztráta nadšení ze života a naprosté vyčerpání. Nemocní se těžce soustředí a nezvládají ani věci, které pro ně byly dříve životní náplní. Jejich city jsou jako na houpačce. Lidé mohou být chladní, agresivní nebo třeba cyničtí. Dále sem patří ztráta chuti k jídlu, problémy se vztahy, náchylnost k nemocem, vyšší krevní tlak a další. Nejlepší řešení je konzultace u lékaře.

Jak syndromu vyhoření předejít?

Rozvrhněte si svůj čas

Nenechejte svoji práci, aby vám řídila úplně celý život. Rozdělte si čas, který budete věnovat rodině, práci, osobním aktivitám a dalším. Zvláště pokud pracujete z domu (grafici, copywriteři, lidé v administrativě, apod.) – udělejte si svoji pracovní dobu jako v práci. A pokud někdo bude něco chtít mimo ni – má smůlu. Není vaše povinnost dělat celý den. Taky se nevracíte v noci do kanceláři odpovídat na emaily, tak proč to zavádět doma.

Věnujte se rodině a přátelům

Pro správné vztahy nezapomínejte ani na svoji rodinu a přátele. Na stres nepůsobí nic tak dobře jako objetí od partnera nebo hraní s dítětem.

Cvičte a relaxujte

Ve zdravém těle zdraví duch. Proto je dobré cvičit. Někdo si vyprázdní hlavu při běhu, někomu udělá dobře jóga. Druhým protipólem je relaxace. Napusťte si vanu, zajděte si na procházku nebo dobrou večeři. Svým způsobem se dá za relaxaci považovat i sex, kdy všechny starosti na chvíli pustíte z hlavy.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *