Ketonová dieta, v čem spočívá?

ketonova_dieta2Ketonová dieta, ketodiet, ale i bílkovinná dieta. Tohle všechno značí jednu z mnoha diet, která vám má pomoci zhubnout a tím získat postavu, o které jste vždy snili. Ale jako každá dieta, i ta ketonová má jak své klady, tak i zápory. A my si o ní nyní řekneme více.

Na světě není snad nikdo, kdo by nechtěl mít pěknou postavu. Někdo spokojený už je, někdo ne a nechává to být a poslední skupina vezme život do svých rukou a začne hledat všemožné způsoby, jak zhubnout a změnit svou postavu dle svého ideálu. Samozřejmě – vždy bude nejvhodnější vyvážená strava a pravidelný pohyb. Pokud ale potřebujete zhubnout rychle, lze se obrátit diety. Jednou takovou může být například ketonová dieta.

Co je to ketonová dieta?

Ketonová dieta je dieta, při které se drasticky omezí přísun sacharidů a rapidně se zvýší příjem bílkovin. Tělo se tímto dostane do tzv. ketózy, což je stav, kdy tělo čerpá energii nikoliv ze sacharidů, ale z ketonů, které mám pomáhají spalovat tuky. Jelikož zde tedy dochází k tak znatelnému příjmu sacharidů, není tato dieta vhodná dlouhodobě. A to kvůli nevyváženosti vašeho jídelníčku a pro možný jo-jo efekt.

Sacharidům se při této dietě nevyhnete úplně, protože to není možné, na druhou stranu jejich příjem omezíte na pouhých 40 gramů za den. Toto množství byste neměli převyšovat, proto si příjem sacharidů pečlivě hlídejte. Opačně je tomu u bílkovin. Příjem bílkovin oproti klasické stravě naroste. A to opravdu o hodně. Proto musíte jíst stravu bohatou na bílkoviny (například maso, vejce, sýry a mléčné výrobky), doporučuje se i pití proteinových nápojů. Některé firmy dokonce nabízí ketonovou dietu až k vám do vašeho domu. Jen musíte dbát na výběr správné značky, která vás neokrade a nedodá vám něco, co přinese spíše zkázu než užitek. Vzorové jídelníčky se dají najít také na internetových stránkách, které se touto dietou zabývají podrobněji.

ketonova_dieta1

Jak poznám, že jsem v ketóze?

Jak už jsme si řekli na začátku tohoto článku, ketóza ke stav, při které nespalujeme ze sacharidů, ale z ketonů. Tento stav poznáme vcelku jednoduše. Při samém počátku ketózy se u vás může projevit menší a mírnější zácpa, která vás ovšem během pár dní přejde a vše se upraví do normálu.

ketonova_dieta3Mezi vhodné potraviny patří maso, hlavně drůbež; ryby, vejce, sýry, mléko – kromě sladkého, které obsahuje sacharidy, proto je lepší kefír. Se zvýšenou spotřebou bílkovin nejspíše naroste i množství tuků, které budete konzumovat. Takže to s tučnými sýry nepřehánějte a dejte si třeba kuře.

Co byste jíst neměli jsou sladkosti, obiloviny, pečivo, rýže, těstoviny, brambory a další potraviny s vysokým obsahem sacharidů. Zařadit však můžete zeleninu a nezapomínejte dodržovat pitný režim.

Jak dlouho?

Tuto dietu můžete držet 4-6 týdnů, delší doba se nedoporučuje. Určitě nechcete mít zdravotní problémy z nedostatku všech složek vyvážené stravy. Také nezapomínejte na pitný režim! Sacharidy zadržují vodu v těle, ale protože je nepřijímáte, voda se vylučuje a je potřeba ji pravidelně doplňovat, jinak hrozí dehydratace organismu. Pro menší hubnutí stačí i výrazně kratší doba. Do normálního stravovacího režimu se musíte pouštět postupně, jinak se nevyhnete jo-jo efektu, kde byste v důsledku mohli vážit více než před dietou.

ketonova_dieta

Zcela dostačují je být na bílkovinné stravě týden až 10 dní a přistupovat ke ketonové dietě jako k prostředku, který nastartuje hubnutí. Po skončení diety se dále stravujte zdravě podle jídelníčku, který již bude obsahovat všechny pro tělo důležité a nezbytné látky a zařaďte do svého denního režimu také pohyb a cvičení – začít můžete například s jógou.

Rizika ketonové diety

Pokud se rozhodujete, zda držet ketonovou dietu, mějte na paměti, že není vhodná pro každého.  Vyhnout by se této dietě měli bezpodmínečně všichni, kdo trpí metabolicky podmíněnými onemocněními, jako je například cukrovka či dyslipidémie.

Jelikož je tato dieta v rozporu s přirozeným nastavením těla, které správně potřebuje přirozený poměr sacharidů, tuků a bílkovin, tak jejich dlouhodobý nepoměr může vést až k poškození ledvin, jater, dalších orgánů a celkovému rozhození organismu. Z tohoto důvodu určitě dietu neprotahujte a pokud se v průběhu jejího dodržování objeví jakékoliv komplikace, konzultujte je s lékařem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *