O kofeinu v čaji, 1. díl aneb zeširoka

Obsah kofeinu v čaji je poměrně často diskutované a zároveň nejednoznačné téma, jehož zjednodušení a přílišné zobecňování může vést k rozšíření některých zkreslených informací a na světě je například mýtus o tom, že bílý čaj obsahuje obecně nejméně kofeinu, nebo jednoduchý návod na tzv. dekofeinizaci čaje apod. 

V sérii našich článků O kofeinu v čaji vás provedeme základními poznatky a předpoklady a přiblížíme vám tak, co můžete od čajů v souvislosti s kofeinem čekat. Konkrétně se dozvíte například o množství kofeinu v čaji v číslech s ohledem na zdraví i ve srovnání s kávou. Dále vám povíme, jaké faktory obsah kofeinu v čaji ovlivňují, a nakonec si posvítíme na proces dekofeinizace, jeho metody i další zajímavé souvislosti.

Obsah kofeinu v číslech

File:Caffeine.svgObecně platí, že obsah kofeinu se pro jednotlivé čaje poměrně dost různí a je tak celkem nemožné vymezit nějaké kategorie čaje v závislosti na množství kofeinu. Mimo to záleží  samozřejmě také na způsobu přípravy, zejména pak době louhování.

Zahraniční zdroje uvádí, že množství kofeinu v čaji se pohybuje v rozmezí 15-70 mg na 8 uncí připraveného čaje (unce = 29,6 ml; tj. cca 237 ml). Kofein může být také měřen v miligramech kofeinu na gram suchého čaje. Čajová lžička suchých čajových lístků mívá okolo 2,5 gramů, což je množství obvykle používané pro přípravu jednoho šálku, ačkoli to samozřejmě závisí na typu čaje. Jedna studie například zjistila, že obsah kofeinu v čaji po jeho vylouhování dosahuje hodnot od 3 do 30 mg/g suchých lístků. To by znamenalo, že se v šálku čaje ukrývá něco mezi 7,5 až 75 mg kofeinu.

Čaj vs. káva

Dá se říct, že čaj obecně obsahuje podstatně méně kofeinu než káva. V běžném šálku kávy můžete očekávat 80 až 135 mg kofeinu. Tato míra je však počítána na šálek, ne na porci, a tak třeba v případě espresa může být množství kofeinu značně vyšší. Autoři nedávné studie zaměřené na komerční prodejce kávy v Austrálii konstatují, že většina často uváděných hodnot označujících obsah kofeinu v kávě má tendenci jeho míru podhodnocovat.

coffee-grains-1299969_640

V souvislosti s tímto tématem je na místě problematika interakce kofeinu s L-theaninem obsaženým v čaji, což může zapříčinit silnější efekt menšího množství kofeinu ve smyslu zvýšení koncentrace a bdělosti. Tento mechanismus tak nabízí určité vysvětlení, proč čaj způsobuje u některých lidí markantnější nárůst bdělosti, než bychom mohli očekávat pouze na základě samotného obsahu kofeinu.

Co už je příliš?coffee-cup-817483_640

K této otázce se vyjádřila například klinika Mayo, která pro širokou veřejnost doporučuje dávku 200-300 mg kofeinu na den, zatímco 500-600 mg denně může způsobit nejrůznější zdravotní komplikace. Z perspektivy současného ustanovení Amerického kongresu porodníků a gynekologů je pro těhotné ženy bezpečné konzumovat maximálně 200 mg kofeinu denně.  Lidé s narušenou životní funkcí a užívající léky, které inhibují CYP1A2 enzym, mohou mít rovněž sníženou hranici zdravotně nezávadného množství kofeinu.

Za předpokladu pití silnějšího čaje obsahujícího okolo 60 mg kofeinu na šálek pak může představovat nezávadné množství osm šálků denně, případně tři šálky u těhotných žen. V případě slabšího čaje, s 30 mg na šálek, může být stále bezpečné dvojnásobné množství čaje.

Různí lidé však reagují na kofein odlišně, takže množství, které je bezpečné a příjemné pro jednoho, nemusí být zdravé pro jiné.

Výsledek obrázku pro tea leavesJak lze ovlivnit množství kofeinu v čaji

Množství použitých lístků a doba jejich louhování přímo ovlivňují míru kofeinu ve výsledném šálku čaje. Použití většího množství lístků a louhování po delší dobu se tak zasazuje o zvýšení kofeinu ve výsledném šálku.

Bylinné (ne)čaje a kofein

Přestože se kofein vyskytuje v řadě rostlin, převážná většina bylinných (ne)čajů je bezkofeinových. Nejprototypičtější výjimku čajovnického světa představuje nápoj yerba maté pocházející z cesmíny paraguayské. Další rostliny obsahující kofein, které bývají občas součástí bylinkových směsí, zastupuje například guayusa, kupon a guarana.

Příznivci nálevů bez kofeinu mohou ocenit africký rooibos nebo honeybush, jejichž výrobním materiálem je kůra stromů a vyznačují se pozitivními zdravotními účinky. Jsou dále vhodné i pro děti a těhotné ženy.

Rooibos3 (Selena N.B.H.)

 

Zdroje

Aaron, J., & Roberts, H. (1996). Caffeine consumption. Food Chem. Toxic, 34(1), 119–129.

Desbrow, B., et al. (2007). An examination of consumer exposure to caffeine from retail coffee outlets, Food and Chemical Toxicology, 45(9), 1588-1592.

Friedman, M. et al. (2005). Distribution of catechins, theaflavins, caffeine, and theobromine in 77 teas consumed in the United States, Journal of Food Science, 70(9), C550-C559.

Melican, N. (2008). Caffeine and Tea: Myth and Reality, Cha Dao.

Nawrot, P., Jordan, S., Eastwood, J., Rotstein, J., Hughenholtz, A., & Feeley, M. (2003). Effects of caffeine on human health. Food Addit. Contam, 20, 1–30.

Stravric, B., Klassen, R., Watkinson, B., Karpinski, K., Stapley, R., & Fried, P. (1988). Variability in caffeine consumption from coffee and tea: possible significance for epidemiological studies, Food Chem. Toxic, 26, 111–118.

Caffeine: How much is too much?, Mayo Clinic, March 24, 2009.

No Link Between Moderate Caffeine Consumption and Miscarriage, American Congress of Obstetricians and Gynecologists, Press Release, July 21, 2010.

2 komentáře

  • Mending napsal:

    Dobrý den, děkujeme za podnět. Pravdou je, že některé články jsou zpracovány detailněji (např. Za pchu-erem do minulosti i přítomnosti nebo Jak Evropa poznávala Čajovník čínský) a jiné, zejména s odbornější tématikou (např. Působení zeleného čaje na poznávací procesy nebo Pozitivní účinky čaje na neurodegenerativní onemocnění) -nevěnujeme například až tolik pozornosti chemické stránce věci, která může být pro někoho méně srozumitelná- jsou povrchnější a znalejšímu čtenáři tak nemusí přinést tolik nových informací. Uvádíme však, že se jedná jen o stručné představení problematiky a zájemce má možnost prostudovat si zdroje uvedené na konci článku. V tomto případě se navíc jedná o úvodní díl k seriálu („zeširoka“), takže se některými zmíněnými tématy ještě budeme podrobněji zabývat v dalších dílech.

  • Daniel napsal:

    To jsem se toho dozvěděl. Zde uvedené informace jsou plné niceneříkajících faktů. Obsah článku tudiž nenaplňuje hlavičku článku. Chtělo by to se více zaměřit na fakta a přinést například srovnávací studie v relaci k základním metodám louhování čajů a nečajů. I u takto velkých odhadů dá statisticky zpracovatelný vzorek poměrně dobrou informaci o obsahu kofeinu v čaji.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *