Ovocem ke zdraví!

Ovoce je spolu se zeleninou zdrojem mnoha látek, které k našemu životu nezbytně potřebujeme. Je zdrojem ochranných látek, vitaminů, vlákniny a minerálních látek. Najdeme v něm také mnoho enzymů a přírodních barviv. Nejvíce těchto dobrých látek je v syrovém ovoci a jeho slupkách, méně v ovocných šťávách a ovoci po tepelné úpravě.

Jablko

Jablka obsahují až 85% vody, tudíž nejsou tak energicky vydatná, jako jiné kousky. Obsahují pektiny, což je druh vlákniny, která snižuje cholesterol a účinně působí proti průjmům. Proto je dobré zařazovat jablko (například s piškotem) do dietního jídelníčku při střevní chřipce. Funguje i na zácpu, takže jde o univerzální ovoce pro naše zažívání. Z jablek je dobrý i jablečný ocet, který obsahuje vysoké množství minerálů a je hojně využíván do mnoha receptů.

Banán

Banány jsou díky obsahu sacharidů ideální svačina k rychlému doplnění energie. Dále obsahují poměrně vysoké množství draslíku, který posiluje mozkové funkce a podporuje schopnost logického myšlení. Nachází se v nich také pektiny, které pomáhají trávení a odstraňování těžkých kovů a toxinů z organismu. Známý je také obsah typtofanu, který se v těle přeměňuje na serotonin – hormon štěstí.

Hruška

Hruška obsahuje taktéž velké množství vody a je málo energeticky vydatná. Díky tomu je vhodná při dietě. Pro naše tělo je lépe stravitelná, když je uvařená. Obsahuje vitamin A, vitamin B a také vitamin C. Dále také draslík, sodík a chlor. Hruška má močopudné účinky a má tak pozitivní vliv na naše ledviny. Také má ochranný účinek na žaludek a střeva.

Třešně

Třešně obsahují beta-karoten, jód, draslík, vitamin B, fosfor, železo a vápník. Působí dobře proti zácpě a podporují tvorbu krve, zubů a kostí.

Broskve

Broskve jsou bohatým zdrojem vápníku, hořčíku i draslíku. Najdeme v nich také vitamin B, C a beta-karoten. Jsou močopudné a vhodné při astmatu. Vzhledem k vysokému množství vody nekladou příliš mnoho nároků na trávicí soustavu a jsou také ideálním jídlem při dietách. Významným pomocníkem jsou pro naše srdce, neboť je v nich vyvážený poměr antioxidantů a vitamínů A, C a E.

Šípky

Ve většině léčebných procesů, v nichž šípková růže hraje roli, působí výrazným způsobem vitamin C, u kterého byly zjištěny protirakovinné účinky. Tento vitamin všeobecně posiluje a čistí organismus, tudíž je ideální při léčbě nachlazení, při infekcích a prostě a jednoduše všude tam, kde je potřeba organismus doslova probudit. Všechny jeho účinky jdou ruku v ruce. Vlivem vitaminu C se zpomaluje stárnutí organismu, snižuje se jeho únava a vliv stresu. Květy a listy se používají právě při léčbě nádorů a snižují tělesné vyčerpání. Nejlepší je pití šípkového čaje. Navíc, šípkový čaj má i skvělou chuť.

Více se o šípku dočtete také v našem herbáři.

Rybíz

Rybíz je taktéž významným zdrojem vitaminu C, který je důležitý při všech nemocech, které nás na podzim, ale i v zimě sužují. Rybíz obsahuje hodně pektinu, vody a má nízkou energetickou hodnotu. Jde o velký zdroj draslíku.

Jahody

Jahody jsou plné antioxidantů, které se starají o naši imunitu. Díky obsahu tříslovin jsou velmi prospěšné v našich střevech, kdy na sebe vážou těžké kovy, působí protizánětlivě a antibakteriálně. Najdeme v nich také mangan (např. se podílí na tvorbě kostí a krve, vyživuje nervy a mozek), železo vhodné pro lidi trpící chudokrevností, draslík (snižuje tlak) a mnohé další vitamíny a minerály podporující naši imunitu. Obsahují také kyselinu listovou (podporuje tvorbu krve) a beta-karoten, který je důležitý pro syntézu vitaminu A, antioxidantu, který chrání náš zrak.

Přečtěte si také článek Recepty plné jahod a nebo si vyrobte jahodovou marmeládu dle našeho postupu.

Citron

Citron je jedním z nejlepších zdrojů vitaminu C, dále obsahují fytoncidy – ničí mikroorganismy (vhodné při bolestech krku).

Grapefruit

V grapefruitu najdeme malé množství sacharidů a stejně tak proteinů a lipidů. Obsahuje vitamín C, minerály vápník, hořčík a vyšší množství draslíku. V grapefruitu najdeme také pektin, který chrání arterie a má proti cholesterový účinek. Jelikož grepefruit neobsahuje sodík a tuky, je vhodný při léčbě srdečních chorob. Ideálním pomocníkem je pro lidi trpící hypertenzí, neboť má diuretický účinek, jež je při snižování krevního tlaku žádoucí.

Ovocný salát s grapefruitem a kuřecím masem

Budeme potřebovat:

  • 2 grapefruity
  • Polovinu pečeného kuřete
  • 150 gramů žampionů
  • 3 lžíce majonézy
  • 1 lžička cukru
  • 1 kelímek bílého jogurtu
  • Sůl a pepř

Potup přípravy:

Nakrájíme kuřecí maso na malé kousky a vložíme do mísy. Přidáme grapefruit, který oloupeme a nakrájíme na malé kostičky. Přihodíme žampiony (záleží na nás, jak je upravíme) a dochutíme solí s pepřem. Ze zbytku surovin uděláme zálivku a vše smícháme dohromady.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *