Přílohy – 1. díl aneb jednoduše bez vaření

Pokud vám občas dochází inspirace, co uvařit k jídlu, může být řešením a zároveň zpestřením vašeho jídelníčku zařazení nových méně tradičních příloh. Dost možná je znáte, ale pro některé ještě nenastala ta správná chvíle, aby se pustili do jejich přípravy. Následující text vás přesvědčí, že není s čím otálet, protože začínáme od toho úplně nejjednoduššího, tedy příloh, které není nutné, ba ani žádoucí, vařit. Ušetříte tedy nejen čas, ale i hrnce.

Kuskus a bulgur, blízcí příbuzní

kuskus_bulgur

Pšeničný kuskus a bulgur

Pšenice je každodenní součástí jídelníčku většiny z nás. Dostává se nám jí především v podobě mnoha druhů pečiva. Tato plodina však není ekvivalentem pouze pro pečivo, knedlíky a těstoviny, dala vzniknout i jiným zajímavým a výživným produktům, které lze použít jako přílohu a ještě mnohem více… Řeč bude o kuskusu a bulguru, jejichž společnými jmenovateli jsou plodina, z které pochází, snadná příprava, lahodná chuť, výživová hodnota a mnohostranné využití.

Kuskus

Kus čeho?

kukurickykuskus

Bezlepková varianta kuskusu láká svou krásně žlutou barvou, ze kterou vděčí kukuřici.

Slovo kuskus (někdy také Couscous nebo Cous Cous) pocházející z Arabštiny označuje potravinu, která se nejběžněji vyrábí z tvrdozrnné pšenice semoliny (někdy také ječmene nebo bezlepkového prosa či kukuřice). Ta se nejdříve zpracovává na krupici a poté tvaruje do drobných kuliček, jež jsou posléze napařovány a vysušeny.

Tato pochutina je velmi bohatá na živiny, obsahuje množství uhlohydrátů, vlákniny, bílkovin, vitamínů (B, E), dále vápníku, železa a fosforu a jen velmi malé množství tuku, takže si získala své místo mezi dietními pokrmy. Pšenice je však během zpracování často zbavována svého obalu, čímž o mnoho výživných látek přichází. Proto je vhodnější pořídit si celozrnný kuskus, ve kterém zůstávají zdraví prospěšné látky zachovány. K dostání je také BIO varianta, která je vyráběna z pšenice pěstované ekologickým způsobem.

Král čajoven

Kuskus je jednou ze základních součástí jídelníčku zemí severní části Afriky a Blízkého východu (zejména arabských), které jsou jeho kolébkou, a díky přistěhovalcům se zabydlel i v mnoha částech Evropy, především ve Francii. Zvláště pak v dnešní době, kdy se stává trendem zdravá výživa, si kuskus získal mnoho příznivců a je čím dál častěji zařazován do repertoáru našich jídel. Na jeho rozmachu mají svůj podíl i čajovny, které společně se snahou šířit východní kulturu zařazovaly do své nabídky i různé orientální pokrmy, a tak si kuskus vysloužil výsadní postavení mezi nabízenými hutnějšími jídly. Běžně prodávaný kuskus pochází z průmyslové produkce. V oblastech, kde má kuskus své kořeny, se dodnes zachoval rituál jeho ruční výroby.

kus_kus1

Kde si lépe vychutnat kuskus než v čajovně při popíjení šálku dobrého čaje…

V cuku letu

Drobné kuličky kuskusu se perfektně hodí pro přípravu rychlých jídel, protože se nemusí vařit. Stačí je vložit přímo do misky, zalít horkou vodou v poměru 1:2 (1 díl kuskusu na 2 díly vody), nejlépe přikrýt a počkat několik minut (s ohledem na konkrétní kuskus, protože kuličky nejsou vždy stejně velké) až vstřebají veškerou tekutinu a nabobtnají, přičemž jedné porci odpovídá zhruba 70g.

Kdykoli a kdekoli

Už samotná jednoduchost přípravy vám může napovědět, jak mnohostranné využití tento pokrm skýtá. Pak stačí zapojit fantazii a z kuskusu snadno vytvoříte mnoho variant pokrmů, jak na slano, tak i na sladko, které vás mohou provázet celým dnem v podobě sladké snídaně na způsob kaše, obědu v roli přílohy (například k rybě, masu, dušené či grilované zelenině) nebo večeře, případně svačiny jako součásti zeleninového salátu. Kuskus poslouží i v případě, kdy dostanete chuť na zdravý dezert, v kombinaci s čerstvým ovocem, jogurtem či tvarohem. A pokud vás tlačí čas, ale přesto byste si rádi vychutnali výživný oběd, základem pro něj může být právě kuskus spolu s tuňákem, který si žádá doplnit nejlépe čerstvou, popřípadě sterilovanou zeleninou.

Bulgur

Větší tvrďák

Další, u nás méně rozšířenou, podobu pšenice představuje orientální pokrm bulgur, který konkrétně označuje předvařenou nalámanou celozrnnou pšenici. Proces jeho výroby spočívá v tom, že se pšenice umyje, následně uvaří, usuší a podrtí na kousky. Vzhledem k tomu, že je bulgur již předvařený, postačí ho mnohdy jen nechat nabobtnat ve vodě stejně jako v případě kuskusu. Je však poměrně větší, takže si budete muset na jeho změknutí počkat o něco déle.

bulgur1

Bulgur se sušeným ovocem, oříšky a semínky si zaslouží šetrnou přípravu… Večer jej stačí zalít studenou vodou, aby do rána nabobtnal a uchoval si všechny prospěšné látky, které by měla výživná snídaně obsahovat.

Díky vysokému obsahu vlákniny, vitamínů (především vitamín A) a minerálů (fosfor, železo, hořčík) má příznivou nutriční hodnotu a prospívá tak zdraví střev i nervové soustavě. Proces jeho namáčení navíc dává vzniknout enzymům a způsobuje částečnou přeměnu škrobů na jednoduché cukry, čímž se bulgur stává stravitelnější a zrno biologicky aktivní. Nezanedbatelnou skutečností z hlediska zařazení bulguru mezi dietní pokrmy je především jeho zanedbatelné množství tuku.

K dostání je několik druhů bulguru jako pšeničný, pšeničný celozrnný, špaldový, pšeničný jemný a pšeničný hrubý, přičemž konkrétnímu druhu musíme přizpůsobit jeho přípravu. Výhodou jemného bulguru je jeho rychlejší příprava. Celozrnný, který obsahuje více vlákniny, vyžaduje nějakou tu minutu navíc.

Máte na výběr

Bulgur pojme 2 až 3násobný podíl vody, přičemž se můžete rozhodnout, kterou ze tří variant jeho přípravy uskutečníte. Zda to bude vaření na mírném ohni po dobu zhruba 12 – 15 minut (možností je také odstavit bulgur po pěti minutách a nechat dojít pod pokličkou), zalití horkou vodou, následované přikrytím pokličkou a pro udržení tepla zabalením do utěrky na asi 25 – 30 minut nebo využít nejšetrnější způsob, kterým je zalití studenou vodou, po němž následuje přibližně hodinu trvající bobtnání. Tímto postupem si bulgur uchová všechny výživné látky.

Skrytá identita

Bulgur se rovněž vyznačuje širokým spektrem využití. V některých jeho modifikacích byste ho však možná ani nepoznali. V souladu s heslem „hlavně nenápadně“ se propůjčil pokrmům středomořské a orientální kuchyně, kibbeh či falafel, a v české kuchyni snadno poslouží jako přísada do nádivek, karbanátků nebo polévek. Jeho tradiční podobu představuje také libanonský salát tabouli, přičemž dále perfektně funguje jako příloha, součást zeleninových či masitých jídel a lze jej obstojně dosadit místo rýže, příkladem je obdoba rizota, tzv. bulguroto, nebo východní pokrm pilaf.

Dochucení půl úspěchu

koreni1

Kuskus či bulgur prostoupený chutí vašeho oblíbeného koření je skvělý základ pro chutné a lehké jídlo. Pak už stačí jen málo…

Ať už budete kuskus či bulgur kombinovat s čímkoli, je třeba vzít v úvahu, že úspěch může zaručit už jeho ochucení. Pokud neholdujete koření a chcete pokrm ponechat planější, popřípadě dát vyniknout chuti surovin, kterým kuskus či bulgur poslouží pouze jako příloha, vystačíte si se solí a olivovým olejem. Tip: sůl je optimální přidat ve fázi, kdy kuskus či bulgur zalijete vodou, čímž se voda solí nasytí a suroviny jí poté nasáknou a zaručí se tak jejich rovnoměrné ochucení (podobně jako když solíme vodu na rýži či těstoviny). Olivový olej přidejte dodatečně po nabobtnání a společně s ním kuskus či bulgur načechrejte vidličkou. V případě, že vás pohltil svět chutí a vůní v podobě rozličných druhů koření, otevírá se vám neskutečný prostor pro experimentování. Zejména kuskus totiž dokonale natáhne chuť a vůni vašeho oblíbeného koření a nezbývá než neúnavně zkoušet, co všechno snese. Nabízí se například různé sušené bylinky (oregáno, majoránka, bazalka, bylinková sůl, provensálská směs), würzl, arabské koření, kari, sójová omáčka… V případě přípravy na sladko jsou favority třtinový cukr, skořice, med či javorový sirup. Řešením je také použít při zalití rovnou vývar, nebo pro sladkou variantu mléko. Chutným a zdravím základem pokrmu je kuskus či bulgur promíchaný s čerstvými bylinkami, například oregánem, tymiánem, bazalkou či majoránkou. Možností je také nasypat tyto suroviny na pánev či do hrnce k již připravenému jídlu a společně vše zalít vodou.

Bleskový oběd aneb postačí jen miska

DSCN1697

Čas ušetřený snadnou a rychlou přípravou vám pak dovolí si jídlo v klidu vychutnat.

Pokud máte v plánu připravit kuskus či bulgur pouze se směsí z mraženého hrášku, kukuřice či mrkve, stačí nechat mraženou zeleninu povolit (pro urychlení propláchnout vlažnou vodou) a zalít v misce přímo s nimi a jídlo je hotovo! Pro rychlý oběd je samozřejmě vhodná také čerstvá nebo sterilovaná zelenina. Jestli se vám tato varianta nezdá příliš hutná a bojíte se, že vás nezasytí, není nic jednoduššího než přidat tuňáka, tofu nebo váš oblíbený sýr.

Účelem tohoto povídání bylo především, aby čtenář vycítil, že příprava pokrmů z kuskusu a bulguru se ani zdaleka nepodobá náročnému vaření, které mnohé z vás odrazuje od chystání obědů a přivádí do fastfoodů  či jiných stravovacích zařízení, ale spíše zábavě a experimentování s vašimi oblíbenými surovinami. Přejeme vám tedy dobrou chuť a radost z vašich kulinářských počinů, o kterou se můžete prostřednictvím komentáře podělit! 🙂

1 Komentář

  • Dara napsal:

    Díky za tipy ohledně přípravy a ochucování kuskusu 🙂 Mám kuskus ráda a vždycky jsem ho vařila v hrnci se zeleninovým vývarem,což je zbytečně zdlouhavé, když si dělám porci jen sama pro sebe. Zalití v misce je jednodušší a s ochucením taky není problém.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *