Sencha HACHI-JU-HACHI

Sencha HACHI-JU-HACHI (八 十八 夜 – 煎茶) je u nás poměrně neznámý zelený japonský čaj. Dostal se mi do rukou díky jedné milé známé, která Japonsko pravidelně navštěvuje a má ráda tento typ čaje. Cena čaje byla 1080 japonských jenů (JPY), což je v přepočtu 217 korun českých (nikterak vysoká cena v porovnání s mnoha japonskými čaji prodávaných u nás). Koupený byl v obchodě, kde prodávají jednak čaje vyšší kvality, tak také čaje něčím výjimečné. Tato Sencha rozhodně patří k zajímavým čajům a má hned několik podobných názvu, např. 88th-day nebo 88th night.

Specifikem tohoto čaje je doba sklízení čajových lístků, které jsou trhány v den po 88 nocích po prvním jarním dni. V Japonsku se tento den (první jarní) nazývá Setsubun (節 分), což doslovně znamená „sezónní rozdělení“. Setkat se můžete také s výrazem Risshun či Lichun. Pod ním se skrývá 1. sluneční termín, což vyplývá z východoasijského rozdělení kalendáře na 24 slunečních termínů. První termín připadá na den 3. únor a slaví se spolu s festivalem Harumatsuri (春祭). Pro Japonce to je významný svátek. 88 den po tomto datu pak vychází na 1. nebo 2. května (přestupný rok) a je tomu už stovky let, kdy je tento den uznáván jako ten nejlepší den k zahájení čajové sklizně. Navíc číslo 8 je pro Japonce šťastné číslo a zde to platí doslova dvojnásob. Japonsko má pro tento den složenou také jednu pěknou dětskou píseň nazvanou Chatsumi či Tea Picking, při které se do rytmu tleská (video na konci článku).

 

Original

Natsu mo chikazuku hachi-ju-hachi-ya,
no ni mo yama ni mo wakaba ga shigeru.
Are ni mieru wa cha-tsumi janai-ka.
Akane-dasuki ni suge no kasa.

CZ

Léto přichází, 88. den,
na polích a v horách rostou silné mladé lístky.
Tam můžete vidět sbírání čaje, že jo?
Nosí červené šňůry a rákosové klobouky.

Brožurka

Text brožurky, která byla spolu s čajem v balení.

„Musei Kojin“ means that if you have virtue, people will follow you without your asking them to do so. It has been passed down from generation to generation in the owners family. Under the motto, Fukujuen has changed traditional teas to more valuace ones. Established in 1790. Fukujuen has been only in the Japanesse tea business, adding new technologies to its traditional tea production methods to provide as many people as possible with tasty Japanesse tea. As Ujicha became populár because of Sen-no-Rikju (established the way of tea) and Baisao (promoted the habit of drinking tea), it has been used as the core of Japanesse culture.

„Musei Kojin“ znamená, že pokud máte ctnost, lidé vás budou následovat, aniž byste je o to museli žádat. Toto bylo předáváno z generace na generaci vlastníků. Pod tímto mottem Fukujuen přidal k tradičním čajům nové hodnoty. Fukujuen byl založen v roce 1790 a působí pouze v Japonsku a rozšiřuje tradiční technologie výroby čaje o nové a moderní metody tak, aby byl co nejvíce lidem poskytnut chutný japonský čaj. Protože se Ujicha stala populárním díky Sen-no-Rikju (japonský čajový mistr, zformoval japonskou cestu čaje chanoyu a zvláště pak wabi-cha) a Baisao (podporoval zvyk pití čaje), byla vnímána jako jádro japonské kultury.

Degustace čaje k nahlédnutí zde:

Sencha Hachi-Ju-Hachi 2017

Píseň Chatsumi

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *