Snídaně – 2. díl – slané a zeleninové variace

Obecně se doporučuje soustřeďovat na sacharidy bohaté potraviny do první poloviny dne. Pokud však nejste horliví zastánci sladkého nebo si ho dopřejete raději na svačinu, např. v podobě kousku čerstvého ovoce nebo jogurtu, zkuste naše slané alternativy s čerstvou zeleninou v čele.

Křehké kukuřičné chlebíčky

V minulém díle jsme vám představili několik sladkých snídaní, mezi kterými figurovaly také pufované a křehké chlebíčky. U této obdoby pečiva ještě zůstaneme, jen se jí dostane nové tváře v podobě slané zeleninové snídaně.

Kukuřičné plátky s lučinou

Začneme kombinací, která je elegantně jednoduchá a zároveň moc dobrá. Do páru vám k ní bude hrát na měsíčky nakrájené rajče a dejte vařit vodu na váš oblíbený čaj, vřele doporučujeme darjeeling.

Kukuřičné křehké plátky namažte přírodní lučinou (pokud jste zvyklí, můžete rovněž podmazat máslem) a posypte sladkou paprikou, drceným kmínem, solí a nakrájenou jarní cibulkou, případně pažitkou.

Kukuřičné pufované chlebíčky s tofu

chlebicky2_1V základu následující varianty stojí čerstvá zelenina s tofu a v roli „třešničky na dortu“ budou slunečnicová semínka. Pokud se už dlouho těšíte na to, že si dáte výborný oolong, nebo jste ještě tento čaj neochutnali, je na to správný čas.

Povrch kukuřičných chlebíčků pokryjte nastrouhanou mrkví. Mrkev pokapejte citrónem, poklaďte na plátky nakrájeným tofu a ozdobte tenkými kolečky pórku a slunečnicovými semínky.

Libanonský chléb (pita)

pita2Skrze následující recepty zavaneme na váš talíř chuť středomoří. V základu výborné a vydatnější snídaně může totiž stát libanonský (arabský) chléb neboli pita, což je orientální pochutina podobná placce, kterou můžete buďto namáčet do různých omáček nebo ji plnit nejrůznějšími surovinami a dát tak vzniknout skvělému sendviči. Ten si pak snadno zabalíte s sebou rovněž jako svačinu. Libanonský chléb je z podstaty takový přenosný a vhodný na cesty i proto, že je k dostání vakuovaný, tedy trvanlivý, a můžete ho tak mít stále v zásobě.

Tento východní pokrm si pak můžete tradičně vychutnat s nápojem z čerstvé máty, popřípadě monardy a citrónu, který osvěží a povzbudí vaše tělo i mysl. Pokud však ráno nehodláte spoléhat pouze na povzbuzující účinky máty, lze namíchat také tradiční marocký čaj kombinací máty se zeleným čajem, který kýžený efekt pojistí. Pro zastánce cukru v čaji je vítanou alternativou rovněž tuareg, ve kterém se setkává zelený čaj s mátou a třinovým cukrem. Zmíněné nápoje chutnají za tepla i za studena.

Libanonský chléb plněný rajčaty a balkánským sýrem

pita1Chléb uvnitř potřete olivovým olejem, naplňte na plátky nakrájenými rajčaty, balkánským sýrem a olivami a okořeňze zaatarem (směsí koření a sezamových semínek, kterou lze zakoupit například v některých čajovnách).

Libanonský chléb plněný avokádem

Po vnitřní straně chleba rozetřete máslo, naklaďte plátky avokáda a česneku, pokapejte citrónem a dochuťte bylinkovou solí (případně solí a směsí bylinek, např. provensálských).

Fitness žitný chléb

Pokud se vám přeci jen zastesklo po ovoci, uděláme vám v tuto chvíli radost. Další trvanlivou variantou je totiž tmavý (fit) žitný chléb, který má zajímavou výraznou chuť, a vůbec se ho nemusíte bát zkombinovat zároveň s ovocem i sýrem. Naopak, ideálně ho doplní a výsledkem bude výtečná sladko-slaná variace. Přinášíme vám dva tipy, jak této souhry dosáhnout a nenarušíte ji ani šálkem lahodného bílého čaje nebo voňavého mléčného oolongu.

Žitný chléb s nivou a jablky

Plátky žitného chleba potřete pomazánkovým máslem a pokládejte na ně střídavě plátky nivy a jablka. Nakonec vše posypte nasekanými vlašskými ořechy.

vinoŽitný chléb s eidamem a hroznovým vínem

Začneme obdobně, na žitný chléb namažte pomazánkové máslo, dále jej poklaďte plátky eidamu (případně goudy nebo sýru ementálového typu), hroznovým víkem a dozdobte slunečnicovými semínky.

Tip. Tyto recepty můžete snadni přizpůsobit do podoby jednohubek, které poslouží také jako stylové a originální občerstvení pro návštěvy nebo jinou společenskou akci.

Jogurtové osvěžení

V následujícím pokrmu dáme jogurtu zelenou, smícháme ho totiž s okurkou a čerstvými bylinkami. K tomuto dipu se rovněž skvěle hodí na proužky nakrájený libanonský chléb (pita) nebo pro celiaky kukuřičné tyčinky (křupky), které v něm můžete namáčet a poslouží tak k jeho nabírání, takže se obejdete bez lžičky. A pokud se vás zmocnila chuť na maté, proč si ho k této pochoutce nedopřát?okurek

Bílý jogurt promíchejte se lžičkou olivového oleje, asi polovinou nastrouhané a vymačkané salátové okurky, čerstvými bylinkami (například tymiánem, oregánem, majoránkou, pažitkou), semínky (například sezamovými, dýňovými, lněnými) a solí (nejlépe bylinkovou). Hotovou směs podávejte s arabským chlebem (pitou) nebo kukuřičnými tyčinkami (křupkami), které do ní můžete namáčet.

Přejeme vám, abyste si mezi našimi slanými snídaněmi našli rovněž svého favorita, který vám dodá energii a chuť do nového dne i bez spoluúčasti cukru:)

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *