Konec čajoven v Čechách?

Součástí proměny magazínu je zavedení nových podmínek pro čajovny v našem seznamu čajoven. Reagujeme tím na komentáře, recenze a v neposlední řadě také na vlastní zkušenosti, kdy nápis čajovna bylo to jediné, co nám při návštěvě čajovny čajovnu připomínalo. Na řadu přišlo uvědomění, že mnoho podnikatelů využívá slovo „čajovna“ především jako tip vějičky zaručující určité služby. Bohužel se o službu spočívající v kvalitní přípravě čaje a jeho prezentaci mnohdy nejedná.

S chutí a čajem do práce!

Na samém začátku tvorby seznamu čajoven jsme byli přesvědčení, že nás čeká zajímavá práce v podobě pročítání událostí o čajových sklizních, degustacích a mnohých dalších čajových akcí. Měli jsme obavy, že se na mnoho čajových akcí nedostaneme, protože to zkrátka nebude v našich silách. Bohužel poměrně rychle přišlo velké vystřízlivění a bylo potřeba stanovit jasné hranice – objektivní podmínky, které chceme uplatňovat v rámci našeho seznamu čajoven.

  1. Podmínka = čajovna se musí prezentovat hlavně čajem, ne jídlem, ne vodními dýmkami, ne alkoholem apod.
  2. Podmínka = čajovna musí nabízet rozličné druhy čajů a čaje z čerstvých sklizní.

Naivita vs. realita

Často jsme během procházení facebooku a webových stránek nabývali dojmu, že jsme špatně. Neustále na nás ze všech odkazů a příspěvků vyskakovaly vodní dýmky, nové tabáky, dýmky zdarma a podobné dýmkové zážitky. Tyto pobídky byly mnohdy proloženy upoutávkami na alkoholické nápoje, koktejly nebo kávu. Naivita z naší strany byla značná a po vytvoření a dlouhodobého spravování čajového seznamu jsme uviděli ničím nefalšovanou realitu. Dlouze jsme uvažovali, proč vlastně lidé nechodí do čajoven na čaj. Hlavní podnikatelský záměr je zde (mnohdy) zcela potlačen a do popředí vstupuje výrazně odlišný produkt a jeho propagace. A těch smutných třešniček na dortu je hned několik, rádi uvedeme několik příkladů:

  1. Příspěvek jedné čajovny: „Když vás tu bude zase moc, nebude čas na kvalitní dýmkařinu.“
  2. Poptávka po zaměstnancích čajovny – vyžadován je kladný vztah k vodním dýmkám a schopnost je perfektně připravit. Požadavky na znalosti problematiky čajů (např. základní dělení čajů, základní druhy čajů a jejich příprava) jsou opomíjeny navzdory faktu, že čaj by měl být stěžejní produkt. Je tak nasnadě se ptát: Jsou čajovny opravdu tím prostředkem, který vzdělává veřejnost o čajové kultuře a buduje v ní kladný vztah k tomuto nápoji?
  3. Často nulová propagace čaje, ačkoliv je svět čaje nesmírně bohatý a pestrý.
  4. V případě čajoven nabízejících vodní dýmky a kávu vyvstává otázka, jak jsou zde čaje skladovány, neboť schopnost čaje přijímat okolní pachy a vůně je skutečně vysoká.

Suma sumárum – je to poměrně smutný stav. Kvalitně připravená dýmka a dýmkařina obecně je gró většiny čajoven, ne kvalitní příprava čaje, ne zájem o čaj, ne propagování čerstvých sklizní a čajové kultury.

Konec čajoven?

Nad touto otázkou jsme strávili několik posezení s čajem. Co by mělo být cílem čajoven a co by měl být jejich hlavní motor? Proč propagují všechno možné vyjma čaje? Co takové lidi vede k založení čajovny, když je čaj očividně vůbec nebaví. Úvah se zde nabízí hned několik a my se zde nechceme stavět do role soudce. Můžeme však s jistotou říci, že velké množství českých čajoven je spíše v úpadku a to i přesto, že zájem o kvalitní čaj a informace o čaji stoupá.

Kvalitních čajoven je stále dost!

Na druhou stranu mince ale stále existuje nemalý počet čajoven (více než čtvrtina čajoven na našem seznamu) propagujících z drtivé většiny čaj a také při jejich návštěvě je zřejmé, že obsluha je do čaje zapálená a s nadšením vítá každého, kdo má o čaj zájem a kdo si jej chce vychutnat. Je tedy zřejmé, že čajovna může fungovat i ve svém pravém slova smyslu, kdy je v popředí zájmu a propagace skutečně čaj.

Nové cesty na čajové stezce?

Nelze přehlédnut některé příspěvky označující původní podobu a fungování čajoven jednoduše za zastaralé a pro veřejnost nezajímavé a neatraktivní. Konkrétně pro lidi není lákavé posezení mnohdy v temné čajovně umístěné do nepříliš reprezentativních prostorů, vybavených porůznu sehnaným nábytkem a plných dýmkového kouře, kde pro čaj a jeho prezentaci s určitou úrovní moc místa nezbývá. Problémem bývá často také obsluha. Tu nezřídka tvoří brigádníci se záměrem vydělat si peníze při studiu, avšak bez potřebných znalosti o čaji – což nutně směřuje k úpadku úrovně čaje v podnicích nabízejících čaj.

Český čajový svět jde však kupředu a objevují se nové a nové podněty při práci s čajem a jeho prezentaci! Velmi zajímavými směry je párování čaje s jídlem, jeho pronikání do míchaných drinků a snaha měnit přístup k čaji v restauračních zařízeních, kde obvykle dostaneme pouze horkou vodu s pytlíkem drceného prachu, tzn. žádný čaj podaný s nulovou úrovní.

foto: http://teasquirrel.com

foto: http://teasquirrel.com

Vypijme šálek čaje do dna!

Nesmírně nás těší, že můžeme pomoci čajovnám v jejich propagaci a nabízíme jim u nás prostor zdarma, kde se mohou prezentovat. Nechceme však a odmítáme propagovat podniky, které mají slovo „čajovna“ pouze ve svém názvu. Z našeho seznamu čítajícího desítky čajoven jsme tak museli vyškrtnout cca 50 čajoven, které opravdu výrazně nevyhovovaly našim podmínkám. U mnohých jsme s jejich ponecháním dosti váhali a tak budeme rádi za vaši zpětnou vazbu, díky které bude seznam čajoven opravdu seznamem ČAJOVEN a ne dýmkáren, barů a jinak zaměřených podniků.

4 komentáře

  • Adam napsal:

    Přijde mi, že purismus není často konstruktivní a nehneme se s ním z místa: přiznejme si, že celý český čajovnový boom, standard čajoven v Čr a seznam čajoven tvoří z 99% naprosté klony koncepce, jakou tu kdysi nastavila síť Dobrých čajoven v raných devadesátých letech a konkrétně pánové Rychvalský, Šimsa a spol, tedy jakýsi new-age orientální pelmel z desítek zemí světa, ratanový nábytek, vonné tyčinky, zvonečky, asijské dekorace co dům dal, to vše v devadesátkové “baťůžkářské” cenové relaci, s nadšeneckou obsluhou a študáckou klientelou. Jistě to není principielně špatně, ale je snad možné to konečně dělat i výrazně jinak: například i jako blbou kavkazskou “šíšárnu” pro klientelu ze sovětského prostoru, připomínající noční klub, nebo jako japonskou čajovnu/kavárnu Momoichi na pražských Vinohradech, v kombinaci se stylovým minimalisickým interiérem a fusion kuchyní. Je to jako byste se zabývali vínem a someliérstvím a odmítali vinárny, kde mají tapas nebo živou hudbu, kavárny, kde se vaří. Možná je to kacířská myšlenka, ale já bych naopak mazal všechny ty “U dvou šálků” a další špatné klony, kde taky nejde o čaj (tzn kvalitní gastronomii), ale o rádoby oduševnělou a pseudo spirituální kýčovitou stylizaci. Doba se mění, díky bohu.

    • Lucie napsal:

      Já jsem článek pochopila přesně opačně – jde sice primárně o čaj, ale fúze s restaurací (momoichi) nebo něco jako noční klub nebude naškodu. Samozřejmě čaj je základní premisa:) netuším, jak na tom je teď Dobrá čajovna, ale věřím že takové Dva šálky byly víc hulírna než čajovna (jako příklad té východní new age image;)

      • Petr Vrbata napsal:

        Ano. Článek není zaměřený např. vůči vodním dýmkám. Samotný seznam čajoven stále čítá přes 100 čajoven. Nejedná se přitom o prostory, kde dostanete pouze čaj, ale také dýmku, kávu nebo jídlo (velmi se nám např. líbí směry zahrnující párování čaje s jídlem nebo vytváření čajových drinků). Problém vidíme v tom, že pokud se podnik jmenuje čajovna, pak bych tam jako host měl objevit primárně čaj a nikoliv např. vodní dýmky. Pokud půjdu do vinárny, pak předpokládám, že víno zde bude stěžejní produkt, nikoliv však pivo nebo tvrdý alkohol. Mnohé podniky s názvem čajovna mají na svých propagačních kanálech zmíněný čaj buď minimálně nebo vůbec. A samotná příprava čaje a znalosti obsluhy nejsou odpovídající, což podle nás není dobrá cesta pro rozvíjení čajové kultury. Zkrátka, v mnohých podnicích, které jsme ze seznamu vyškrtli, je čaj natolik v pozadí, že není na místě mluvit o čajovně.

  • Barča Hájková napsal:

    Článek mi přijde velmi velmi zajímavý a podnětný. Bohužel celkový dojem kazí několik pravopisných chyb, které mě docela mrzí. “čajovny, které nevyhovovali” “z příspěvků vyskakovali vodní dýmky”… V obou případech má být na konci slovesa “y”. (Shoda podmětu s přísudkem) Poprosila bych dbát více na formu, k obsahu nemám absolutně žádné výhrady.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají plugin Akismet, který filtruje SPAM. Zde se můžete dočíst, jak tento plugin nakládá s vašimi osobními údaji.