Kuskus pětkrát jinak

Na sladko, na slano, na teplo či na studeno, kuskus vás může jednoduše provázet celým dnem, kdykoli budete potřebovat něco zakousnout. Pojďme si ukázat, jaké variace z něj lze vykouzlit.

kuskusy3

Ještě uvedeme na pravou míru, že pokud to není zásadní, nebudeme vás limitovat množstvím jednotlivých surovin. Použijte takové množství, které uznáte za vhodné, tedy platí hesla “přiměřeně”, nebo “podle chuti”:)

Základem všech pokrmů bude porce kuskusu (cca 70 g), kterou snadno připravíte podle návodu v našem článku (viz odstavec “V cuku letu“).

Nejprve se přesvědčíme, jak lze z kuskusu snadno a bez vaření připravit výživný pokrm, který může spolehlivě obstát v roli hlavního jídla. K tomu poslouží následující dvě slané varianty.

Kuskus se zeleninou a tuňákem

Ingredience:

  • Konzerva tuňákaDSCN1697
  • Vaše oblíbená zelenina (doporučujeme například kombinaci rajčat a sterilované kukuřice, případně papriky či salátové okurky)
  • Olivový olej
  • Bylinková sůl (nebo sůl a směs bylinek samostatně)
  • Jarní cibulka (na dozdobení)

Kuskus připravte podle návodu s vědomím, že bude ještě lepší, pokud nasákne chuť vašeho oblíbeného koření. Neotálejte proto s bylinkovou solí či jiným kořením (výborná je také směs arabského koření nebo zaatar).

Zatímco kuskus odpočívá pod pokličkou, nakrájejte veškerou zeleninu. Tu poté promíchejte s trochou olivového oleje a bylinkovou solí. Nakonec pak do kuskusu vmíchejte asi dvě lžičky olivového oleje a na vrch přidejte zeleninu, tuňáka a ozdobte jarní cibulkou.

Bylinkový kuskus se sušenými rajčaty a tofu

Ingredience:

  • IMG_1437Sušená nakládaná rajčata (stačí jich méně, protože mají dost výraznou chuť)
  • Tofu
  • Slunečnicová semínka
  • Olivový olej
  • Čerstvé bylinky (nejlépe tymián, majoránka či oregano)
  • Sůl

Do hotového osoleného kuskusu jednoduše vmíchejte olivový olej, čerstvé bylinky, slunečnicová semínka a nadrobno pokrájená nakládaná rajčata. Na vrch kuskusu ladně poklaďte na kostičky nakrájené tofu a dozdobte ještě lístky bylinek.

Tip. Nenapravitelní gurmáni mohou tofu spolu se semínky osmahnout na pánvi.

Nyní budou následovat dva recepty, které se bez vaření neobejdou. Oprašte proto pánve či hrnce, popadněte vařečku a dáme se do toho!

Kuskus s fazolkami a sójovým masem

Ingredience:

  • Čerstvé či mražené fazolové lusky
  • Sójové maso
  • Cibule
  • Mrkev
  • Kešu oříšky (pražené či natural)
  • Sójová omáčka
  • Olej
  • Sůl
  • Kostka zeleninového bujónu (nejlépe wurzl) nebo jiné podobné koření

Nejprve se pusťte do zeleniny. Cibuli nakrájejte na čtvrt kolečka, mrkev podélně rozkrojte na třetiny a pak vytvářejte asi milimetrová kolečka. Fazolové lusky v případě potřeby nakrájejte, zejména pokud jsou příliš dlouhé.

V menším kastrůlku dejte nyní vařit podle návodu sójové maso spolu s půlkou bujónu.

Na pánvi mezitím osmahněte cibuli a mrkev, následně přidejte sójové maso a dále smažte. Přilijte trochu sójové omáčky, za nedlouho vsypte fazolky, kešu, druhou půlku bujónu a dochuťte solí. Vařte do doby, než se vám suroviny budou zdát dostatečně měkké, ne však kašovité (pokud nemáte problémy se zuby, klidně je nechte spíše přirozeně tvrdší, budou chutnat čerstvěji:)).

Mezitím si připravte v misce kuskus a k němu pak hotovou směs přidejte, případně vše promíchejte.

Tip. Pokud máte kešu natural a chcete, aby lépe vynikla jejich chuť, můžete je před přidáním ostatních surovin nejprve opražit na pánvi.

Tofu s arašídovým máslem, hráškový kuskus

I přesto, že se může toto jídlo na první pohled zdát jako lehká večere, nenechte se zmýlit… Arašídové máslo v kombinaci se smetanou zajistí hutný pokrm, který zasytí i velké jedlíky, a proto se ho nemusíte bát servírovat jako plnohodnotný oběd.

Ingredience:

  • Tofu
  • Mražený hrášek
  • Smetana
  • Arašídové máslo
  • Olej
  • Sójová omáčka
  • Sůl, případně bylinková sůl
  • Česnek (podle chuti)
  • Případně arašídy

Tofu nakrájejte na plátky, potřete z obou stran sójovou omáčkou, osolte (nejlépe bylinkovou solí) a na pánvi osmahněte z obou stran. V průběhu smažení můžete přidat také na drobno nakrájený česnek s arašídy.

Dále rozmíchejte v misce smetanu (asi půl kelímku) s několika lžícemi arašídového másla tak, aby vznikla hladká tekutá hmota. Vzniklou směsí přelijte tofu a nechejte ještě pár minut podusit.

Mezitím si připravte hráškový kuskus a to jednoduše tak, že hrášek zalijete společně s kuskusem a solí. Tofu s arašídovým máslem pak servírujte vedle kuskusu.

Kuskus nezklame ani v případě, že se vás zmocní chuť na sladké. Následující variantou ji totiž můžete rychle zahnat. Takto jednoduše připravený kuskus v roli snídaně je ideálním začátkem dne.

Kuskus s banánem a brusinkami

Ingredience:

  • Banánsladky_kuskus
  • Sušené brusinky
  • Vlašské ořechy
  • Slunečnicová semínka
  • Máslo
  • Třtinový cukr, případně javorový sirup

Kuskus se špetkou soli zalijte horkou vodou nebo mlékem a mezitím, co bobtná, si nakrájejte banán na půlkolečka, popřípadě nalámejte či nasekejte vlašské ořechy. Do hotového kuskusu pak vmíchejte máslo, třtinový cukr, semínka, ořechy a brusinky a po vrchu případně pokapejte javorovým sirupem a poklaďte nakrájeným banánem.

Přejeme vám mnoho úspěchů a radosti při vaření, spokojenost s výsledkem a dobré chutnání :).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *