O nás

Petr Vrbata, DiS.

Znamenitý a mnohaletý popíječ čaje. Hledač, třídič, ověřovatel a zpracovatel informací o čaji a všem, co se čaje dotýká. Krátkodobý přispěvatel čajových textů do časopisu o bylinách s nenaplněným snem o jeho transformaci v časopis o čaji. Několikaletý zaměstnanec čajovny U Sýkorova mostu – v Ostravě jediné čajovny prosté dýmek, kde těžiště práce leží ve znalostech o čaji, v přípravě a prezentaci čaje. V současnosti však především tvůrce jediného českého magazínu o čaji a dále jeho redaktor a editor v jedné osobě.

Ing. Lucie Peukertová

Jako zahradní architektka jsem se k bylinkám dostala jako k rostlinám, které nesměly chybět na zahradě žádného zákazníka. K tomuto fenoménu jsem se ovšem dostala už jako malá, kdy mě s tímto krásným oborem seznamovala moje maminka. Postupem času jsem se snažila si doplnit potřebné informace z knih a odborných kurzů a těší mě, že jsem dokázala spojit praktické s užitečným. Bylinky jsem totiž vtěsnala do každodenního života mého i mé rodiny, takže z nich připravujeme nejen léčivé bylinkové čaje, ale nesmí chybět ani v přírodní kosmetice, kterou ráda vyrábím, ale také v pokrmech, které ctí zákony zdravé výživy. V současné době se při mateřské dovolené věnuji psaní textů o zahradní tvorbě a léčivých rostlinách do různých časopisů a internetových magazínů, které se těmito obory zabývají.“

Jan Vrbata

Nikdo se s čajem v ruce nenarodí, každý k tomu musí postupně nejen dorůst, ale také dospět. I Honza k tomu jednoho dne dospěl a dorostl. Honza, příležitostný fotograf, spisovatel čajových textů, nadšenec do čajové chemie a hlavně také mnohaletý popíječ čaje s šálkem a knihou v ruce. Občas také potulný básník a nadšenec do fantasy knih. Největší zálibu našel v bílém čaji, ze kterého čerpá nejen inspiraci, ale také energii, pro psaní čajových textů. Jeho čajovým snem je, aby se čajový magazín stal inspirací nejen pro mladé čajaře a nezasvěcené, ale také pro všechny, kteří milují čaj, mají mysl otevřenou a chtějí také kráčet na čajové stezce. Cesta je to mlhavá a strastiplná, a tak občas trochu jasného světla nemůže nikomu na jeho cestě uškodit.


Prolog

Je to mnoho let od první návštěvy čajovny a prvního ochutnání lahodného nápoje stvořeného ze sypaného čaje. Začátky byly zejména ve jménu jeho popíjení, z čehož jsme poznávali pestrý svět chutí a vůní čaje. Rozličné informace o čajích jsme získávali především z čajových nabídníků. Postupně se před námi rozevíral čajový svět v celé své rozlehlosti.

Stále častěji jsme o čaji mluvili s přáteli a postupem času získávali široké spektrum informací o čaji, rostlině čajovníku a čajové kultuře. Mnoho z těchto informací však bylo protichůdných a často se jednalo o nejrůznější mýty a pověry. Samotný nákup čaje se zdál složitý, neboť náš trh zahrnuje opravdu pestrou paletu druhů čajů z celého světa. Ty dosahují různých kvalit od takřka neprodejných čajů po skutečné skvosty. A jak to bývá v mnoha oblastech a oborech, bez potřebných zkušeností se kvalitní čaj neshání lehko a bez potřebných znalostí je těžké si vytvořit o čaji představu.

To byl impuls k začátku magazínu – začali jsme se čajem zabývat mnohem více do hloubky a hledali odpovědi na všechny protichůdné informace, na nejrůznější mýty, a snažili jsme se přitom dostat co nejblíže ke zdroji. A veškeré naše poznání zaznamenáváme do tohoto internetového magazínu, který jsme za tímto účelem stvořili – aby rozšiřoval povědomí o tomto lahodném a po vodě druhém nejrozšířenějším nápoji na světě.

Je škoda, že mnozí čaj stále vnímají především jako obyčejný nápoj známý především z nálevových sáčků. Mnozí Evropané vynaložili značné úsilí, aby k nám čaj dostali ze vzdálených zemí. Mnozí ani netuší, že samotné jméno čajovníku je polatinštěné příjmení českého botanika Jiřího Kamela. Pro pojmenování čajové rostliny jej použil Carl Linné, čímž vzdal Jiřímu poctu za jeho přínos světové botanice.

Je tak k zamyšlení, proč ve většině českých restaurací dostane host po objednání čaje horkou vodu s pytlíkem drceného prachu, tzn. žádný čaj podaný s nulovou úrovní. Lze tak vnímat jedině pozitivně aktuální tendence zvýraznit u sypaného čaje jeho hodnotu a vytvářet nové způsoby jeho přípravy a prezentace.

Svět čaje je obrovský, pestrý a v neustálém vývoji. Magazín je místem s ambicí tyto oblasti postupně propojit a především jim dát prostor.